دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز

بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س)

emam
سرمایه گذاری برای تولید
23 مهر 1404 سایت قدیم English
bg

واحد مدارک پزشکی

 

 

نام و نام خانوادگی

 

سمت

 

مدرک تحصیلی

 

شماره داخلی

 

فاطمه ناطقی 

 

کارشناس مدارک پزشکی 

 

کاردانی حسابداری 

 

 130

 

تعریف مدارک پزشکی

 

مدارک پزشکی عبارت است از حقایق بیماری، وضعیت بهداشتی، اطلاعاتی از زندگی و تاریخچه بهداشتی بیمار که شامل بیماریها - شرایط قبلی و فعلی و درمانهای انجام یافته برای وی می باشد که

 

توسط پرسنل حرفه ای مربوط به مراقبتهای بهداشتی در مدارک پزشکی بیمار ثبت می گردد .

 

در سازمان های مراقبت سلامت مثل بیمارستان یکی از منابع اصلی اطلاعات مراقبت سلامت ، پرونده پزشکی بیمار است که به عنوان مهمترین و غنی ترین منبع اطلاعاتی مطرح می باشد.پرونده

 

پزشکی بیمار مهم ترین ابزار ذخیره و باز یابی اطلاعات و آنالیز مراقبت های بهداشتی و درمانی است وبیانگر کلیه اطلاعات مربوط به تاریخچه بهداشتی بیمار، بیماری ها ، مخاطرات بهداشتی ،

 

تشخیص ها ،آزمایشات ، معاینات ، روش های درمان ، سیر بیماری ، پاسخ بیمار به درمان ، پیگیری و ... می باشد.

 

یکی از مهم ترین مسئولیت های پرسنل مدارک پزشکی رازداری است.اصل راز داری اساس و محور جنبه های قانونی مدارک پزشکی است.درمدارک پزشکی هم به شکل فرم های کاغذی و هم به شکل

 

کامپیوتری باید اصولی وجود داشته باشد،اصول محرمانه بودن پرونده ها باید درهر زمانی حتی هنگامی که پرونده برای مراقبت و درمان بیمار خارج از مدارک پزشکی در گردش است رعایت شود.بنابراین

 

اصول اخلاقی در حفظ اسرار بیمار باید رعایت گردد و قوانین مدونی در این زمینه وجود داشته باشد.

 

شرح وظایف

  • تحویل و مرتب نمودن پرونده بر اساس استاندارد موجود
  • ثبت مشخصات و شماره پرونده بیمار بر روی پوشه اختصاصی
  • همکاری در تجزیه و تحلیل کمی و کیفی مدارک پزشکی
  • رفع نقص پرونده پزشکی، شامل : تحویل آنها جهت تکمیل و پی گیری تکمیل آنها
  • ارسال ، کنترل و فایل مجدد پرونده های بیماران
  • پیگیری پرونده های خارج شده از واحد
  • تهیه لیست ها ، آمارها و گزارشات لازم در زمینه شغل مورد تصدی و ارائه آن به مسئول مافوق
  • رعایت اصول اخلاق حرفه ای و حفظ اصل محرمانگی اطلاعات پزشکی
  • شرکت در کلاسهای آموزشی و جلسات عمومی مدارک پزشکی
  • پاسخگویی به درخواستهای ارباب رجوع
  • بازیابی پرونده های پزشکی بیماران
  • انجام امور بایگانی پرونده ها بر اساس روش تعیین شده
  • بررسی و تحقیق در باره بهبود فرم های مدارک پزشکی، خط مشی ها، روش های اجرایی
  • نگهداشت از تجهیزات اختصاصی واحد مرتبط با شغل مورد تصدی
  • پاسخگویی به مکاتبات
  • انجام سایر اموری که در حدود وظایف و مسئولیتهای تعیین شده از جانب مسئول مافوق ارجاع می گردد.

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: